Sosiale medier

Hvordan bli synlig på Facebook, Instagram, LinkedIn eller andre sosiale medier? Og hvilke SoMe-kanaler bør prioriteres?

Hva gjør vi

Hvilke SoMe-kanaler bør du være i? Sosiale medier er fellesnevneren for digitale plattformer som legger til rette for såkalt «mange-til-mange-kommunikasjon». Kanalene er derfor godt egnet til digital markedsføring.

Markedsføring i sosiale medier er effektivt for å drive merkevarebygging og for målrettet kommunikasjon. Enten målet er å bygge kjennskap og oppmerksomhet, skaffe leads eller drive salg, er sosiale medier effektivt.

Turkise hodetelefoner på gul bakgrunn. Illustrasjon brukt til sak om sosiale medier for markedsføringsbyrået Elg

Hvilke sosiale medier bør bedriften være i?

Sosiale medier er den raskest voksende plattformen for digital markedsføring. På Ipsos.com oppdateres kvartalsvise tall på hvor mange av den norske befolkningen (over 18 år) som bruker sosiale medier daglig. Foreløpig er Facebook, Instagram og SnapChat de mest brukte kanalen. Etterfulgt av YouTube, Twitter, TikTok, LinkedIn, Pinterest og Twitch. Og det kommer stadig nye til, så her handler det om å følge med!

Vi i Elg er spesialisert på sosiale medier, og har erfarne rådgivere som vet hvilke kanaler som egner seg for din merkevare og ditt mål. Ofte bør det prioriteres flere kanaler, med spesifikt innhold som er tilpasset målgruppen som befinner seg i den aktuelle målgruppen.

Sosiale medier for bedrifter

Vi i Elg oppretter nye sosiale medier-kanaler for bedrifter, videreutvikler eksisterende og sørger for innholdsproduksjon, annonsering og daglig drift i kanalene.

Det er viktig å prioritere både organisk synlighet og betalt synlighet. Organisk synlighet er den rekkevidden du får i form av engasjement (likes, kommentarer, delinger) og følgere. Og hvordan innholdet dukker opp i søk. Betalt synlighet oppnår du i form av målrettede annonser, som kontinuerlig følges opp og optimaliseres for best mulig effekt.

Les mer om hvordan vi jobber med innholdsmarkedsføring i sosiale medier og hvordan vi jobber med performance for å distribuere innholdet i kanalen for best mulig effekt.

10 halve sitroner på rosa bakgrunn. Illustrasjonfoto brukt til sak om sosiale medier for markedsføringsbyrået Elg.

Slik kommer du i gang med sosiale medier:

  • Lag en innholdsstrategi for den eller de sosiale medier-kanalene bedriften vil bruke.
  • Definer tydelige målgrupper og tydelige mål og KPIer
  • Lag en detaljert innholdsplan for hva som skal produseres, til hvilken tid, i hvilken kanal og med tydelige mål.
  • Sørg for at annonsene treffer de du ønsker å nå.
  • Lag innhold med stopp-effekt, slik at du skiller deg ut i mengden
  • Sett av tid til community management. Engasjer deg i kommentarfelt, ha en personlig tilnærming til følgerne dine, følg andre relevante kanaler og vær synlig der målgruppen din er.
  • Sett målbare KPIer, og bruk de aktivt i rapporteringen og underveis. Slik sikrer du at du lager innhold som har effekt på målgruppen.