Søkermotoroptimalisering

SEO, eller søkemotoroptimalisering, er grep vi tar for å sikre at innhold og struktur svarer på søk. Med andre ord, SEO-optimalisering er noe av det mest effektive vi gjør for kundene våre.

Hva gjør vi

SEO - hva er det, og hvorfor så viktig? Skrev du nettopp inn «SEO» i Google? Da føyer ditt søk seg inn i rekken av cirka 3000 månedlige søk. Skrev du «hva er SEO?» i søkemotoren, er ditt søk et av rundt 900 tilsvarende søk i måneden. Tallene er et månedlig snitt og vil variere med tid. SEO-jobben sørger for at du får svar på det du lurer på – kort fortalt. Så la oss ta deg videre.

Har du god koll på SEO´en din, men sliter med høy konkurranse i søk? Les mer om SEM, betalte søk.

Gule, grønne, rosa, blå, gule og hvite godteripastiller. Illustrasjonsbilde til sak om søkemotoroptimalisering, SEO, for markedsføringsbyrået Elg

Slik jobber vi med SEO i Elg:

  • Innsikt og posisjon

Første steg til god SEO er å forstå markedet og merkevarens posisjon og potensiale. Da må vi bli kjent med:

  1. Posisjon, konkurrenter og strategi
  2. Målgruppenes alder, kjønn, behov, preferanser
  3. Søk som merkevaren potensielt kan svare på
  • Status og analyse

Andre steg handler om å bli kjent med hvordan merkevaren kommuniserer i dag og hva som kan gjøres for å bli mer relevant.

Her ser vi på:

  1. Type innhold og stemme
  2. Kanalbruk og effekt
  3. Nettsidestruktur - teknisk SEO og innholds-SEO
  • Tilpass og optimaliser Nå bør vi ha ganske god oversikt over hvilke tiltak som bør iverksettes for å optimalisere innholdet som finnes, og ikke minst hvor veien går for å holde stø kurs mot toppsøk. Avhengig av hva som avdekkes i første og andre fase, bunner det ned i to tiltakstyper, det vi ser og det vi ikke ser.

Halve bildet er en grønn bakgrunn. Halve bildet er kakestrøssel i to nyanser av grønnfarge. Illustrasjonsbilde brukt til sak om søkemotoroptimalisering, SEO, for markedsføringsbyrået Elg.

Innholds-SEO vs. teknisk-SEO

  • Innholds-SEO handler om effektivitet og relevans i den synlige teksten. Her spisser vi innholdet etter målgruppens behov og interesser, og sikrer at tiden deres ikke sløses.

  • SEO-vennlig innhold har skreddersydde titler, undertitler og ingress etter søk. I tillegg et tydelig og lettlest språk med relevant innhold. Innholdet lenker til sider som omhandler samme tema.

  • Teknisk SEO handler kort sagt om det som ligger bak og som hjelper søkemotor til å tolke sidens kvalitet og relevans. Det innebærer blant annet
    lenkebygging, metabeskrivelser og alt-tekster. I tillegg bildestørrelser og lastetid.

Vi tilpasser størrelsen på ditt SEO-prosjekt etter behov og budsjett.