Innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring har målbar positiv effekt på merkevaren din - dersom det gjøres riktig. For å få til det, må innholdet være engasjerende og relevant for målgruppene.

Hva gjør vi

God innholdsmarkedsføring bygger merkevare. Vi liker å se faget vårt som en god samtale. Det handler om å se og lytte til den du vil nå, og tilpasse kommunikasjon og innhold deretter. Forskjellen er at arbeidet er strategisk og innebærer bruk av verktøy for distribusjon og synliggjøring av innholdet – ofte en blanding av betalt og organisk synlighet, både i søkemotor og relevante SoMe-kanaler.

Den viktige kundereisen

Ingen liker prat som ikke angår dem. Derfor gjelder det å definere hvor det passer å hente inn målgruppen, og hvilket løp vi kan hjelpe dem gjennom. Å vite hvilke spørsmål eller utfordringer mottaker står overfor, avhenger av hvilken modus de befinner seg i. Eller som vi ofte sier, hvor i trakta de er. Vil du vite mer om den og hvordan vi jobber med innholdsstrategi? Ta en titt her!

Sort mobil og fire fargestifter i oransje, grønn, blå og rosa ligger på en rød bakgrunn. Illustrasjon til sak om innholdsmarkedsføring for markedsføringsbyrået Elg.

Hvordan bygge merkevare?

Enhver god samtalepartner har ørene og synet som sine fremste verktøy. Ved hjelp av innsikt, analyse og målrettet innhold, tas målgruppene på alvor og de får dermed innhold de setter pris på. Positive assosiasjoner gir direkte eller indirekte virkning på din bunnlinje.

Les hvordan vi jobber med effektiv innholdsproduksjon!

Hva er merkevarebyggende innhold?

Historiene som treffer deg i magen, hodet eller hjertet, er historiene du enten snakker om på jobb eller deler i SoMe. Det kan være alt fra en 10 sekunders life-hack-filmsnutt, til en utdypende artikkel om bærekraft. Form og format (link til «Innholdsproduksjon som funker») varierer, men felles for god innholdsmarkedsføring er at innholdet treffer på mottakers premisser, men likevel skaper troverdighet og tilknytning til merkevaren – her og nå, eller på sikt.

En firkantet tunell i regnbuens varger. Illustrasjon til sak om innholdsmarkedsførin for markedsføringsbyrået Elg.

Hvordan skape engasjement med innholdsmarkedsføring?

Som ideell eller kommersiell aktør handler innholdsjobben like mye om å sile ut hvem man ikke er relevant for, som hvem man kan være relevant for. Å skape reell nytteverdi for målgruppen er med andre ord det aller viktigste vi gjør som innholdsbyrå, og er premisset for å skape engasjement og bygge en positiv relasjon over tid.

3 sjekkpunkter tidlig i innholdsprosessen:

  1. Er målgruppen definert?
  2. Er budskapet tydelig?
  3. Vet vi hva innholdet skal lede til?

Hvis nei på et av disse: rykk tilbake til start 😱 Eventuelt ring en Elg 📲 🦄